hlavný obrázok
galéria
galéria
galéria
galéria
galéria

11. 5. 16:00
(50 minút)

Štúdio 12

11. 5. 21:30
(50 minút)

Štúdio 12

Kafka.Dreaming.

Prostredníctvom výrazného fyzického herectva odkrývajú nové nuansy diela Franza Kafku a asociatívne v nich hľadajú nadčasové témy – vlastná a národná identita, dejinné prekliatie, pamäť miesta.

Tvrdá a zároveň krehká obnažujúca výpoveď o vzťahu otca a syna. Nekompromisná spoveď, v ktorej je dôležitejšie to, čo neodznie, ako to, čo je povedané. Vzťah ohlodaný až na kosť. Performancia Petra Tilajčíka a Tomáša Procházku je uvádzaná vždy v inom nedivadelnom priestore. Prostredníctvom výrazného fyzického herectva odkrývajú nové nuansy diela Franza Kafku a asociatívne v nich hľadajú nadčasové témy – vlastná a národná identita, dejinné prekliatie, pamäť miesta. Pred očami divákov prichádza doslovne k transformácii herca z ľudského tela na hmyz. Dvaja performeri sú ako režisér a herec, či ako otec a syn na metaforickej ceste hľadania strateného vzťahu, ktorý, zdá sa, je nenávratne preč. Režisér Tomáš Procházka patrí k najmladšej generácii divadelných tvorcov. Je silno inšpirovaný prvkami performancie a fyzického divadla. Herec Peter Tilajčík je výrazný expresívnou mimikou, gestom a celkovým fyzickým vzhľadom. Surové prostredie továrenskej haly v bývalej Cvernovke, kde performancia vznikala, vytvára priestor pre nezvyčajnú verejnú intimitu, v ktorej nepadajú tvrdé slová, ale cítiť bolesť, túžbu po dotyku a zmierení, ktoré však nemusia prísť.  

Koncept a réžia: Tomáš Procházka, hudba: Andrea Bučko, scénografia: Zuzana Hudáková, svetelný dizajn: Slavomír Šmalik, hrajú: Peter Tilajčík, Tomáš Procházka
Premiéra: 5. 12. 2015

foto: Mária Švarbová

CV autorov ↓

Tomáš Procházka
1989

<p>Absolvoval divadelnú réžiu na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Počas štúdia strávil semestrálny pobyt na prestížnej Rose Bruford College of Theatre and Performance v londýnskom Sidcupe so zameraním na fyzické divadlo a&nbsp;performanciu, k čomu odvtedy inklinuje. Na profesionálnej scéne debutoval v Mestskom divadle Žilina slovenskými premiérami inscenácií textov Jeana Luca Lagarcea Som doma a čakám, že príde dážď (2012) a&nbsp;Elfriede Jelinek Zimná cesta (2013). Momentálne pôsobí najmä na nezávislej divadelnej scéne. Ako režisér sa zameriava na postdramatické texty a nové interpretácie klasických textov ako aj na formálne experimentovanie. Inklinuje aj k&nbsp;tanečnému divadlu a pravidelne spolupracuje s choreografkou Martou Polákovou, tanečným zoskupením mimoOs a&nbsp;choreografom Petrom Šavelom. Na festivale Nová dráma/New Drama 2016 sa prezentoval autorským dielom KAFKA.DREAMING., kde si okrem autorstva a&nbsp;réžie vyskúšal aj rolu performera.</p>

Peter Tilajčík
1991

<span>Absolvoval štúdium na Vysokej škole<br /> múzických umení v&nbsp;Bratislave, odbor bábkarská tvorba, ku ktorému sa<br /> pridružila „Cena rektora VŠMU za reprezentáciu školy na zahraničných<br /> festivaloch a&nbsp;vynikajúce študijné výsledky“. Už počas štúdia pôsobil<br /> v&nbsp;Divadle Stoka a&nbsp;Divadle Disk v Trnave. Naštudoval&nbsp;<span>&nbsp;však<br /> aj inscenácie v&nbsp;SND, v&nbsp;Štúdiu 12, či v&nbsp;Divadle Nomantinels.<br /> Väčšinou účinkuje v&nbsp;alternatívnych a&nbsp;avantgardných divadelných<br /> predstaveniach. S&nbsp;audiovizuálnou tvorbou sa zoznámil najmä prostredníctvom<br /> študentských filmov, seriálov a reklám. Zúčastnil sa i viacerých workshopov so<br /> zahraničnými i&nbsp;domácimi tvorcami.<b></b></span></span>