Podstatou festivalu Nová dráma/New Drama nie je len prezentácia inscenácií v hlavnom súťažnom programe, ale už dvadsať rokov je to stimulácia kreatívnej tvorby a myslenia o súčasnom divadle a témach, ktoré rezonujú v okolitom svete a našich individuálnych kultúrnych kontextoch.
Festival humanizuje, vytvára integrálne kultúrne prostredie, ktoré zásadne vplýva na rozvoj myslenia o kultúrnych a spoločenských procesoch a zviditeľňuje určitý umelecký segment aj v globálnejších rozmeroch. Je to úlohou a cieľom každého kvalitného festivalu a v roku 2005 si takúto programovú osnovu stanovil aj vtedy nový festival Nová dráma/New Drama. Navyše festival Nová dráma/New Drama vznikol v čase, keď postkomunistickou Európou „otriasala“ vlna novej drámy, keď novovzniknuté krajiny podnikali kroky smerujúce k založeniu festivalov, ktoré by napĺňali ciele nielen kvalitnej prehliadky divadelných inscenácií, ale aj možnosti redefinovania svojej kultúrnej a politickej identity. Súčasná dráma bola ideálnym prostriedkom na naplnenie týchto cieľov. V Divadelnom ústave už niekoľko rokov pred založením festivalu našla nová slovenská dráma podporu v podobe súťaže o najlepší dramatický text v slovenskom jazyku DRÁMA (od založenia v roku 2000 sa koná s veľkým úspechom dodnes, je rozšírená aj na súčasnú českú dramatiku), rovnako v multimediálnom priestore Divadelného ústavu, v Štúdiu 12, sa začal energicky podporovať duch a podstata tohto novodobého fenoménu – formou nových premiér, prednášok, workshopov, konferencií či inscenovaných čítaní aj so zahraničným presahom. Paralelne bola vytvorená aj knižná edícia Nová dráma/New Drama a sústredné kružnice potrebovali azda už iba tú najväčšiu – rámcovú – v podobe festivalu.
Podstatou festivalu Nová dráma/New Drama od jeho začiatku až do dnes teda nie je len prezentácia existujúcich inscenácií v hlavnom súťažnom programe, ale je to aj intenzívna stimulácia kreatívneho myslenia a komunikácie. Po kríze uvádzania slovenskej drámy po revolučných rokoch, a neskôr aj po založení samostatného štátu, je táto hlavná výzva stále otvorená a aktuálna. Súčasná slovenská dráma sa stala akýmsi kultúrnym brandom, vďaka ktorému sa pokúšame nazerať na svet mimo jednoduchých obrazcov a naším cieľom je pochopiť komplexný svet, ktorý ich obklopuje. Imidž festivalu dotvárajú aj prednášky a workshopy svetových odborníkov v oblasti performatívneho umenia (Hans-Thies Lehmann, Aleks Sierz, Patrice Pavis, Erika Fischer-Lichte a ďalší) či dramatikov (Joshua Sobol, Małgorzata Sikorska-Miszczuk, Goran Stefanovski, Bernhard Studlar, Clare Duffy, Tena Štivičić, Nina Rapi, Natalia Vorožbyt a ďalší), ako aj mnohé tematické výstavy a medzinárodné konferencie. Práve vďaka uvedeným konferenciám sa výrazne rozšírila prítomnosť svetových odborníkov, ktorí navštívili festival. Vo všeobecnosti môžeme hovoriť aj o význame festivalu ako jedinej showcase prehliadky súčasného divadla na Slovensku. Za dvadsať rokov festival navštívilo vyše 500 zahraničných hostí, nehovoriac o početných hereckých ansámbloch, ktoré boli súčasťou programovej sekcie Focus.
Pozitívny ohlas zaznamenalo v roku 2007 práve rozšírenie programu o špeciálnu sekciu Focus zameranú predovšetkým na európske divadelné kultúry, s ktorými Slovensko môže aj v budúcnosti spolupracovať (Rumunsko, Srbsko, Fínsko, Slovinsko, Poľsko, Česko, Maďarsko, Nemecko, Bosna a Hercegovina, Izrael, Chorvátsko, Ukrajina, Rakúsko a i.). Koncentrovaný pohľad na zahraničné divadlo prostredníctvom sekcie Focus umožňuje komparáciu so súčasnou slovenskou drámou a divadlom, vytvára priestor na diskusiu a návštevníkom ponúka chuť inonárodného divadla.
Významným medzníkom bol aj rok 2015, od ktorého festival oslovuje tzv. patrónov z radov svetoznámych dramatičiek a dramatikov. Masterclass Dey Loher, Ivana Vyrypajeva, Jona Fosseho, Rolanda Schimmelpfenniga, Gianiny Cărbunariu, Andreja Kurejčika, Falka Richtera či Igora Bauersimu sú mimoriadne navštevované a festival Nová dráma/New Drama sa stal novodrámovou veľmocou a formou oficiálnej kultúrnej diplomacie.
Festival je zložitý organizmus, ktorý sa každoročne mení a dotvára. Odborné a širšie publikum festivalu Nová dráma/New Drama pozorne načúva európskym trendom a aj vďaka tejto skutočnosti zamedzuje festivalu obsahovú a formálnu stagnáciu. Festival je preto každý rok iný, dovolím si tvrdiť aj kvalitnejší, a jeho programovanie vychádza z komparácie slovenských a zahraničných rezonančných tém. Vo výslednom tvare je cieľom modelovať festival, ktorý potvrdzuje zmysel súčasného scénického umenia ako senzoru kultúrnych, umelecko-estetických a spoločensko-politických vplyvov a skúseností.
Vladislava Fekete
riaditeľka festivalu Nová dráma/New Drama a Divadelného ústavu Bratislava
Austrália
Richard Pettifer, režisér, teoretik, kritik
Belgicko
Guy van Belle, autor
Ingrid De Ketelaere, manažérka
Christophe Galent, manažér
Jean‐Philippe Gammel, kultúrny operátor, manažér
Daphné Tepper, analytička, autorka, kultúrna operátorka
Bielorusko
Ludmila Gromyko, kritička, redaktorka, autora
Andrej Kurejčik, dramatik, režisér, publicista, aktivista
Bosna a Hercegovina
Hazim Begagić, teatrológ, herec, manažér
Dino Mustafić, režisér, manažér
Selma Spahić, režisérka
Tanja Šljivar, dramatička
Bulharsko
Ilko Ganev, teatrológ
Kalina Stefanova, teatrologička, kritička
Česko
Martin Bernátek, teatrológ, pedagóg
Andrea Buršová, herečka
Jakub Čermák, režisér, dramatik
Kamila Černá, teatrologička
Martina Černá, manažérka, teatrologička
Jan Daniel, scenárista, režisér
Viliam Dočolomanský, režisér (SK/CZ)
Lenka Dolanová, historička
Dodo Gombár, dramatik, režisér (CZ/SK)
Barbora Hančilová, dramatička
Kamila Havířová, producentka
Tomáš Hájek, dramatik
Josef Herman, kritik
Jiří Himlera, teatrológ
Vanda Huptařová Zaplatíková, dramatička, scenáristka
Petr Christov, teatrológ, prekladateľ, pedagóg
Vojtech Janeček, režisér, prekladateľ
David Jařab, režisér
Lenka Jungmannová, kritička
Markéta Kaňková, publicistka, moderátorka
Jan Kerbr, kritik, publicista
Iva Klestilová, dramaturgička, dramatička
Karel Král, kritik, publicista
Petr Král, režisér, herec, publicista, pedagóg
Tereza Krčálová, prekladateľka
Ľubica Krénová, teatrologička, kritička, manažérka (CZ/SK)
Radka Kunderová, teatrologička
Lenka Lagronová, dramatička
Tatiana Lazorčáková, teatrologička
Marta Ljubková, dramaturgička
Martin Macháček, kritik
Michaela Malčíková, autorka
Petra Marková, manažérka
Branislav Mazúch, herec
Vladimír Mikula, kritik, redaktor
Pavla Petrová, kultúrna manažérka
Vojtěch Poláček, teatrológ, herec
Markéta Polochová, prekladateľka
Silvie Pospíšilová, manažérka
Eva Prchalová, herečka, autorka
Radka Prošková, teatrologička
Daniel Přibyl, dramaturg
Anna Pýchová, manažérka
Kateřina Rudčenková, prozaička, dramatička
Pavel Sedlák, novinár, manažér
Roman Sikora, dramatik, novinár
Ivana Slámová, scenáristka
Vlasta Smoláková, teatrologička
Ondřej Svoboda, manažér
Jana Svobodová, režisérka, pedagogička
Jakub Škorpil, kritik, publicista
Marie Špalová, dramaturgička
Vojtech Štepánek, režisér, herec
Pavel Štorek, manažér
Romana Štorková Maliti, teatrologička, prekladateľka (CZ/SK)
Pavel Trtílek, dramaturg, autor
Dora Viceníková, dramaturgička
Šárka Zahálková, kurátorka
Jiří Záviš, dramaturg
Tomáš Žižka, scénograf, režisér, pedagóg
Čína
Fan Cao, hudobník
Bernice Kwok Wai Chan, kurátorka, editorka
Benny Lim, kritik, pedagóg
Zhu Ning, dramatička, kritička
Nick Rongjun Yu, dramatik, manažér
Lingyi Tang, herečka
Fan Xing, režisér
Fínsko
Helena Autio-Meloni, manažérka
Eeva Bergroth, producentka
Jukka Hytti, spisovateľ, herec, režisér, scénograf
Nea Leo, manažérka
Martina Marti, režisérka
Vili Maunula, autor
Marjaana Mutanen, kostýmová dizajnérka
Jukka-Pekka Pajunen, dramaturg, publicista
Sirkku Peltola, autorka
Max Ryynänen, kritik, teoretik, pedagóg
Alexandra Salmela, spisovateľka, prekladateľka (FI/SK)
Heikki Salo, skladateľ
Aija Salovaara, spisovateľka, režisérka
Saara Turunen, dramatička
Francúzsko
Mathias Daval, spisovateľ, novinár
Harold David, režisér, manažér
Alena Kubová Gauché, architektka
Geneviève Charpentier, herečka
Jacques Le Ny, režisér, herec
Patrice Pavis, teatrológ, pedagóg
Christine Sirejols, teatrologička, pedagogička
Grécko
Anastasios Angelopoulos, teatrológ
Maria Hatziemmanouil, prekladateľka
Smaro Kotsia, dramaturgička
Dimitra Kondylaki, dramaturgička, režisérka, prekladateľka
Kyriakos Loukakos, kritik
Elli Papakonstantinou, režisérka, prekladateľka, manažérka
Athanasia Papathanasiou, manažérka, kritička
Savas Patsalidis, kritik, teatrológ, pedagóg
Leandros Polenakis, teatrológ, kritik
Nina Rapi, dramatička
Gruzínsko
Lasha Chkhartishvili, kritik, autor
Nutsa Burjanadze, producentka
Tamar Laliashvili, kritička, kultúrna manažérka
Holandsko
Tsveta Andreva, kultúrna operátorka
Ana Sofia Dos Santos Felix, manažérka
Sofia Felix, kultúrna operátorka
Marijke Jansen, kultúrna operátorka
Henk Keizer, producent, kultúrny operátor
Arjo Klamer, ekonóm
Maria Tuerlings, kultúrna operátorka, manažérka
Alexander Van der Ven, kultúrny operátor
Jibbe Williams, dramatik, režisér
Chorvátsko
Snježana Abramović Milković, choreografka, manažérka
Snježana Banović, režisérka, teatrologička, pedagogička
Raymond Bertin, kritik, novinár
Branko Brezovec, režisér
Suzana Brezovec, performerka
Nina Križan, manažérka
Darko Lukić, teatrológ, dramatik, pedagóg
Sanja Nikčević, teatrologička, kritička, pedagogička
Tena Štivičić, dramatička
Željka Turčinović, teoretička, autorka
Nikolina Židek, prekladateľka, pedagogička
India
Manpreet Kaur, herečka
Deepa Punjani, kritička
Irán
Mehdi Nasiri, teatrológ, kritik
Mehrdad Rayani-Makhsous, režisér, dramatik
Izrael
Motti Lerner, dramatik
Olga Levitan, teatrologička
Savyon Liebrecht, dramatička
David Maayan, režisér
Peter Sinai, herec, režisér
Joshua Sobol, dramatik
Írsko
Stephen Wilmer, autor, dramatik
Japonsko
Taeko Nagai, teatrológ, manažér
Manabu Noda, teatrológ, pedagóg
Kanada
Pierre Lavergne, redaktor
Michel Vaïs, teoretik, kritik, prekladateľ
Kórejská republika
Youn-Kiung Lee, manažérka
Bo Yeon Sin, manažérka
Litva
Agne Pulokaite, manažérka
Marija Tanana, manažérka, kritička
Lotyšsko
Vaidas Jauniškiš, autor
Maďarsko
Piroska Ács, manažérka
Fruzsina Dézsi, dramaturgička
Pál Frenák, režisér, choreograf
Orsolya Freytag, manažérka, autorka
Tamás Galovics, teatrológ
Judit Garai, performerka, dramaturgička
Anna Hárs, performerka, dramaturgička
Sylvia Huszár, teatrologička, prekladateľka, producentka
Natalia Jakubova, teatrologička
Rita Kalman, kurátorka, historička
Nina Király, manažérka
Anna Lakos, teatrologička
Tamas Lóky, dramatik, dramaturg
Róbert Markó, režisér
Maria Mayer-Szilagy, manažérka, kurátorka
Kornél Mundruczó, režisé
András Nagy, dramatik
Ákos Németh, dramatik
Lilla Proics, kritička
Árpád Schilling, režisér, manažér
Attila Szabó, teatrológ
Ágnes Takács, teatrologička
Mihály Varga, architekt, redaktor
Moldavsko
Violeta Tipa, autorka
Nemecko
Jürgen Berger, kritik
Joseph Berlinger, producent, herec, režisér
Jana Binder, kulturologička, manažérka
Henning Bochert, manažér, publicista
Regine Dura, dramaturgička, dramatička
Erika Fischer-Lichte, teatrologička, pedagogička
Knut Geisler, manažér
Thomas Irmer, teatrológ, publicista
Hans-Werner Kroesinger, režisér
Marold Langer-Philippsen, režisér
Hans-Thies Lehmann, teatrológ, pedagóg
Dea Loher, dramatička
Sarah Lorenz, dramaturgička
Daniel Molnár, teatrológ
Lydia Nagel, kritička
Katharina Nay, dramaturgička
Dirk Neldner, manažér
Falk Richter, dramatik, režisér
Roland Schimmelpfennig, dramatik, spisovateľ
Imanuel Schipper, dramaturg
Nórsko
Anna Fosse, prekladateľka (NO/SK)
Jon Fosse, dramatik, spisovateľ
Poľsko
Dorota Buchwald, teatrologička, manažérka
Katarzyna Dominiewska, redaktorka
Katarzyna Dudzic-Grabińska, prekladateľka
Jarosław Fret, režisér, herec, manažér
Anna Galas-Kosil, teatrologička
Irina Gerasimenko, teatrologička
Tomasz Grabiński, prekladateľ, manažér, novinár
Daniel Chmielewski, výtvarník, scenárista
Joanna Klass, teatrologička
Andrzej Slawomir Jagodziński, prekladateľ, publicista
Monika Jarzyna, teatrologička
Justyna Jaworska, teoretička
Marta Keil, manažérka
Tomasz Kireńczuk, kritik, dramatik, kurátor
Monika Krawul, teatrologička
Jadwiga Majewska, tanečnica, prekladateľka, dramaturgička, kurátorka
Krystyna Mogilnicka, prekladateľka, producentka
Piotr Morawski, teatrológ
Andriej Moskwin, teatrológ
Monika Myśliwiec, choreografka, pedagogička
Kasia Ogidel, historička
Katarzyna Pilarska, producentka, dizajnérka, autorka
Malgorzata Semil, redaktorka
Małgorzata Sikorska-Miszczuk, dramatička, scenáristka
Pawel Szkotak, režisér
Joanna Szymajda, teatrologička
Halina Waskziel, historička, teatrologička
Marcin Zawada, teatrológ, dramaturg
Edyta Zielnik, producentka
Portugalsko
Francesco Frazão, dramatik, prekladateľ
Luis Mestre, teatrológ
Alexandra Moreira de Silva, teoretička, kritička
Susa Pop, teoretička, kritička
Jorge Silva Melo, herec, režisér, dramatik, prekladateľ
Rakúsko
Alex Bailey, choreograf, performer
Nika Brettschneider, herečka, režisérka, pedagogička
Angela Calicchio, dramatička
Ulrike Dembski, teatrologička
Georg Dox, publicista, redaktor, kritik
Elisabeth Geyer, dramaturgička
Irene Girkinger, dramaturgička
Johannes C. Hoflehner, autor, manažér
Krõõt Juurak, performeka, tanečnica
Ludvík Kavín, režisér, herec
Andreas Kugler, teatrológ
Julia Lautner, dramaturgička
Hans Mark, autor
Franz Schmidjell, manažér, kultúrny operátor
Ula Schneider, kurátorka
Wolfgang Stahl, manažér
Bernhard Studlar, dramatik
Thomas Trabitsch, herec
Marianne Vejtisek, autorka
Almut Wagner, dramaturgička
Rumunsko
Johanna Bertóti, kritička
Gianina Cărbunariu, dramatička, režisérka
Bogdan Florea, herec
Christina Genoveva Modreanu, kurátorka, kritička
Alexandre Hausvater, režisér
Ada Lupu, herečka
Gabriela Magirescu, herečka
Doru Mares, novinár
Iulia Popovici, kritička, kurátorka
Octavian Saiu, teatrológ, pedagóg
Robert Serban, spisovateľ, novinár
Maria Zărnescu, teatrologička, kritička
Rusko
Tamara Arapova, manažérka
Rodion Beleckij, dramatik, poet
Jelena Isajeva, dramatička, poetka
Jurij Klavdijev, dramatik, žurnalista
Irina Kucharenko, režisérka
Maxim Kuročkin, spisovateľ, dramatik
Olga Malinina, dramaturgička
Kristina Matvienko, kritička, manažérka
Viktor Minkov, režisér, producent
Oľa Muchina, dramatička
Karina Serdyuchenko, režisérka
Yuri Urnov, režisér
Ivan Vyrypajev, dramatik, režisér
Olga Zaets, herečka
Severné Macedónsko
Nina Nikolikj, režisérka, manažérka
Sasho Ognenovski, teatrológ, autor
Goran Stefanovski, dramatik, pedagóg
Slovinsko
Zala Dobovšek, teatrologička
Peter Tomaž Dobrila, manažér
Tatjana Doma, dramaturgička
Miriam Drnovšek, manažérka
Primož Jesenko, teatrológ, kritik
Dušan Jovanović, dramatik, režisér
Blaž Lukan, teatrológ, pedagóg
Tina Kosi, manažérka
Amelia Kraigher, teatrologička, publicistka
Aleš Novak, režisér, manažér
Helena Pivec, teatrologička
Alja Predan, dramaturgička, teatrologička. manažérka
Tea Rogelj, dramaturgička, teatrologička
Samo Strelec, performer
Ivo Svetina, dramatik, manažér
Spojené kráľovstvo
Stewart Bailey, manažér
Mark Brown, kritik
Clare Duffy, dramatička, dramaturgička
John Elsom, kritik, dramatik
Michael Harris, dramaturg
Ian Herbert, kritik
David Kantounas, dramaturg
Carl Lavery, teatrológ, pedagóg
Neil Peterson, manažér
Karl H. Richter, manažér
Laurence Short, spisovateľ
Dana Silbiger, teatrologička (GB, SK)
Aleks Sierz, kritik, teoretik, publicista
Zoë Svendsen, režisérka, pedagogička, manažérka
Mischa Twitchin, lektor, teatrológ
Spojené štáty americké
Philip Arnoult, manažér
Gabor Barabas, autor, prekladateľ
Chantal Bilodeau, dramatička, prekladateľka, manažérka, aktivistka
Felicia Latoya Brown, teatrologička
Rebecca Eastman, manažérka
John Freedman, kritik, publicista, dramaturg
Pierre Guérin, ekonóm
Carl Hoffmann, novinár, autor
Anthony Tassa, teatrológ
Pavel Trenský, autor
Michael Vandercook, producent, režisér
David White, manažér
Srbsko
Nenad Bogdanović, manažér
Igor Burić, publicista
Branko Cvejić, herec, manažér
Ján Čáni, režisér, publicista
Pavol Čáni, manažér, grafik
Ján Černák, kritik
Jasna Ďuričić, herečka, pedagogička
Gordana Harašić, manažérka
Aleksandra Jovićević, teatrologička, kritička, pedagogička
Mirjana Karanović, herečka, pedagogička
Zoran Maksimović, teatrológ
Dejan Mijač, režisér, pedagóg
Snežana Miletić, novinárka
Aleksandar Milosavljević, kritik
Miroslav Radonjić, teatrológ, manažér
Ksenija Radulović, teatrologička, kritička, pedagogička
Smiljka Seljin, novinárka
Milina Sklabinski, kulturologička
Miodrag Tabački, scénograf
Ana Tasić, teoretička, kritička
Ana Tomović, režisérka
Ana Vujanović, teatrologička, pedagogička
Ana Žikić, prekladateľka, producentka
Sudán
Ali Mahdi Nouri, režisér, herec
Španielsko
Arantxa Vela Buendia, reportérka
Luis Miguel Cruz, dramatik, režisér
Guillermo Heras, herec
Machus Osinaga, novinárka
Alejandro Postigo, herec
Švajčiarsko
Igor Bauersima, dramatik, režisér, architekt, scénograf, hudobník
Tobias Biancone, spisovateľ, manažér
Švédsko
Brigitta Persson, herečka, kultúrna operátorka
Adam Potrykus, manažér, kritik
Margareta Sörenson, teatrologička, režisérka, lektorka
Taliansko
Roberta Arcelloni, teatrologička
Enrico Bertacchini, pedagóg
Fulvio Ianneo, autor, herec
Riccardo Mancini, herec
Federica Petruccio, teatrologička
Giuseppe Pino Tierno, manažér
Lucas Scarlini, spisovateľ, dramatik, performer, rozprávač
Fabio Tolledi, dramaturg, kurátor, autor
Turecko
Handan Salta, divadelná kritička, manažérka
Senem Cevher, divadelná kritička, manažérka
Uganda
Jessica Kaahwa, dramatička, režisérka, pedagogička
Ukrajina
Oksana Danchuk, teatrologička
Maryana Kuzemska, manažérka
Oleg Liptsin, režisér
Olena Lysenko, herečka
Tetyana Olijnyk, speváčka
Andriy Sendetsky, herec, režisér, scénograf, kostýmový výtvarník
Iryna Serebriakova, scenáristka, prekladateľka
Sofiya Volkovetska, manažérka
Natalia Vorožbyt, dramatička, scenáristka
Zimbabwe
Herbert Chibvongodze, historik
2016 – Focus Bosna a Hercegovina
2017 – Focus Izrael
2018 – Focus Chorvátsko
2019 – Focus Grécko
2020 – sekcia Focus sa neuskutočnila
2021 – sekcia Focus sa neuskutočnila
2022 – Focus Rakúsko
2023 – Focus Ukrajina
2024 – Focus Turecko
Štatút festivalu inscenácií súčasnej slovenskej a svetovej drámy
Nová dráma/New Drama
Preambula
Cieľom Štatútu je definovať pravidlá, zložky, východiská festivalu a kritériá výberu súťažných inscenácií.
Festival inscenácií súčasnej slovenskej a svetovej drámy Nová dráma/New Drama je súťažným festivalom činoherných a performatívnych inscenácií a vystúpení, ktoré boli uvedené v profesionálnych divadlách na Slovensku v aktuálnom výberovom období.
Festival je jediným celoslovenským súťažným festivalom a otvoreným fórom určeným na prezentáciu súčasnej slovenskej a svetovej drámy.
Festival je určený odbornej aj laickej verejnosti, pričom jeho zámerom je predstaviť najhodnotnejšie inscenácie, spoluvytvárajúce kultúrny a umelecký kontext profesionálnej divadelnej scény na Slovensku, a podporiť realizáciu aj tvorbu pôvodnej slovenskej a svetovej drámy.
Článok I.
Úvodné ustanovenia
Festival inscenácií súčasnej slovenskej a svetovej drámy Nová dráma/New Drama (ďalej len „festival“) je súťažným festivalom najlepších inscenácií súčasnej slovenskej a svetovej drámy uvedených profesionálnymi divadlami na Slovensku v aktuálnej, resp. predchádzajúcej divadelnej sezóne (od 1. 2. do 31. 1.).
Hlavným usporiadateľom festivalu je Divadelný ústav, príspevková organizácia Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.
Festival sa koná každoročne v máji v Bratislave v rozpätí 5 – 7 dní.
Partnerov festivalu oslovuje Divadelný ústav v období príprav festivalu. Špecifikácia partnerstva je zahrnutá v Zmluve o spolupráci, ktorú podpisujú obidve strany.
Organizačná štruktúra festivalu:
Hlavný usporiadateľ
Hlavný usporiadateľ zabezpečuje plynulý chod festivalu.
V priebehu prípravy festivalu oslovuje na spoluprácu externých odborníkov a partnerov festivalu.
Dramaturgická rada
Dramaturgická rada navštevuje a posudzuje vybrané inscenácie slovenských profesionálnych zriaďovaných a nezriaďovaných divadiel.
Na základe kritérií festivalu zostavuje výber hlavného festivalového programu.
Festivalová porota
Festivalová porota posudzuje všetky inscenácie hlavného programu a rozhoduje o udelení festivalových cien. Svoje rozhodnutie písomne zdôvodní.
Organizačný štáb festivalu:
Čestný/á riaditeľ/ka
Úlohou Čestného/ej riaditeľa/ky festivalu je reprezentačná činnosť, tzn. podieľať sa na propagácii festivalu a na jeho verejnej prezentácii (tlačová konferencia, slávnostné otvorenie festivalu, odovzdávanie festivalových cien a pod.)
Riaditeľ/ka
Úlohou Riaditeľa/ky festivalu je zabezpečiť prípravu a plynulý chod festivalu z organizačného i ekonomického hľadiska, podieľať sa na kreovaní programu, nadväzovať kontakty so zahraničnými hosťami a odborníkmi a pod. Taktiež aj reprezentačná činnosť, tzn. podieľať sa na propagácii festivalu a na jeho verejnej prezentácii (tlačová konferencia, slávnostné otvorenie festivalu, odovzdávanie festivalových cien a pod.).
Riaditeľ/ka festivalu má rozhodovaciu právomoc.
Výkonný/á riaditeľ/ka
Úlohou Výkonného/ej riaditeľa/ky festivalu je koordinačná a produkčná činnosť spojená s uvádzaním hlavného a sprievodného programu, reprezentačná činnosť, tzn. podieľať sa na propagácii festivalu a na jeho verejnej prezentácii (tlačová konferencia, slávnostné otvorenie festivalu, odovzdávanie festivalových cien a pod.)
Taktiež sa podieľa na kreovaní programu a pod.
Programový/á riaditeľ/ka
Úlohou Programového/ej riaditeľa/ky festivalu je evidovanie inscenácií, ktoré spĺňajú kritériá festivalu, koordinovanie návštev dramaturgickej rady (vybavovanie vstupeniek a návšteva produkcií), kreovanie tvorby a realizácia sprievodného programu a pod.
PR manažér/ka festivalu
Úlohou PR manažéra/ky festivalu je propagácia festivalu, jeho hlavného a sprievodného programu. Taktiež spolupráca pri vyhľadávaní partnerov festivalu, oslovovanie možných mediálnych partnerov, informovanie televíznych, rozhlasových printových a online médií a mediálnych partnerov. Prepájanie organizátorov, hostí a účastníkov festivalu s novinármi a pod.
Ďalší členovia/ky organizačného štábu
Úlohou Ďalších členov/iek organizačného štábu sú produkčné činnosti, koordinovanie zahraničných hostí, technické zabezpečenie, spolupráca pri vytváraní programu, kontakt s domácimi a zahraničnými hosťami, distribúcia propagačných materiálov a ďalšie činnosti potrebné pre plynulý chod festivalu.
Článok II.
Program festivalu
Program festivalu sa skladá z hlavného súťažného programu a sprievodných podujatí.
Hlavný súťažný program tvorí 10 – 12 inscenácií súčasnej slovenskej a svetovej drámy profesionálnych divadiel a divadelných súborov zo Slovenska.
Sprievodné podujatia tvorí:
Programová sekcia Focus
Súbor sprievodných festivalových podujatí, ktoré sa zameriavajú na vybranú zahraničnú krajinu a jej slovenskú prezentáciu.
Súčasťou sekcie je hosťovanie zahraničnej inscenácie, vydanie a prezentácia prekladovej publikácie a Theory event. Focus určuje organizačný štáb v spolupráci s osloveným zahraničným kurátorom.
Programová sekcia Patrón/ka festivalu
Súbor sprievodných podujatí, ktoré sa zakladajú na vybranej významnej zahraničnej osobnosti z oblasti divadla a kultúry.
Patrón/ka festivalu je reprezentačnou osobnosťou daného ročníka festivalu. Jeho/jej pôsobenie na festivale zahŕňa príhovor na slávnostnom otvorení, masterclass a účasť na prezentácii zborníka hier.
Patróna/ku festivalu určuje organizačný štáb.
Medzinárodná konferencia
Slovenskí/é a zahraniční/é odborníci/čky z oblasti divadla a kultúry prihlasujú svoje príspevky na základe verejnej výzvy. Organizačný štáb stanovuje tému konferencie a prostredníctvom Vedeckého výboru konferencie vyberá príspevky.
Seminár mladej kritiky
Kritický seminár vedený prizvaným odborným lektorom prebieha počas celého trvania festivalu. Študenti/ky vysokých škôl umeleckého a humanitného zamerania zo Slovenska a zahraničia sa pod odborným vedením lektora/ky venujú reflexiám inscenácií hlavného programu. Účastníci/čky seminára tvoria zároveň študentskú porotu festivalu a na jeho záver udelia cenu študentskej poroty.
Trojboj a finále súťaže Dráma
Inscenované čítanie finálových textov súťaže Dráma. Vyhlasovanie výsledkov a odovzdávanie cien súťaže počas záverečného ceremoniálu festivalu.
Ďalšie sprievodné podujatia
Medzi ďalšie sprievodné podujatia patria diskusie, inscenované čítania, výstavy, panelové diskusie, neformálne a formálne stretnutia a ďalšie aktivity na podporu prezentácie slovenského divadla v zahraničí.
Program festivalu zostavuje dramaturgická rada (hlavný festivalový program) a organizačný štáb (všetky druhy sprievodných podujatí).
Článok III.
Dramaturgická rada a výber inscenácií do hlavného programu festivalu
Výber inscenácií do hlavného súťažného festivalového programu uskutočňuje Dramaturgická rada.
Činnosť Dramaturgickej rady koordinuje programový/á riaditeľ/ka festivalu (zabezpečuje lístky na predstavenia a návštevu inscenácií členov Dramaturgickej rady).
Dramaturgická rada pozostáva z nepárneho počtu členov, minimálne troch, a na jej čele je predseda/níčka. Personálne zloženie Dramaturgickej rady sa každoročne mení a určuje ho organizačný štáb festivalu.
Dramaturgická rada navštevuje vybrané inscenácie bratislavských a mimobratislavských profesionálnych divadiel (zriaďovaných a nezriaďovaných), resp. ak situácia neumožní inak, istý počet inscenácií sleduje aj z audiovizuálnych záznamov, ktoré poskytnú divadlá a divadelné združenia. Inscenácie, navrhnuté dramaturgickou radou do hlavného programu, musia byť v konečnom štádiu posúdené na základe osobnej návštevy divadla.
Dramaturgická rada uzatvára program najneskôr 3 mesiace pred začiatkom konania festivalu.
Dramaturgická rada zabezpečuje textové podklady do festivalových propagačných materiálov podľa pokynov programového/ej riaditeľa/ky festivalu.
Odmeny za vykonanú prácu pre členov dramaturgickej rady zabezpečuje Hlavný usporiadateľ festivalu – Divadelný ústav.
Do výberu môžu byť zaradené:
inscenácie vychádzajúce z pôvodnej slovenskej a svetovej drámy, nie staršej ako 20 rokov,
kolektívne autorské diela,
dramatizácie,
inscenácie, ktoré vznikli v rámci inovatívnych inscenačných postupov –
interdisciplinárne či multimediálne diela,
inscenácie, ktoré prešli zásadnými úpravami dramatického textu staršieho ako 20 rokov (výhradne ich textová podoba), a to v prípade, keď je v popise diela k pôvodnému autorovi pridaný aj autor úpravy,
hybridné scénické formy so zreteľom na činohernú zložku,
činoherné inscenácie bez využívania textovej predlohy (nie však tanečné inscenácie).
Do výberu môžu byť zaradené výlučne inscenácie určené pre dospelé publikum, tzn. inscenácie určené adresátovi nad 18 rokov.
Článok IV.
Festivalová porota a udeľovanie festivalových ocenení
Festivalová porota sleduje hlavný súťažný program počas trvania celého festivalu.
Festivalová porota je trojčlenná a je zložená z odborníkov/čok a osobností z oblasti umenia a kultúry zo Slovenska a zahraničia. Personálne zloženie poroty určujú riaditelia festivalu (riaditeľ/ka, výkonný/á riaditeľ/ka a programový/á riaditeľ/ka). Festivalová porota si na prvom stretnutí zvolí svojho/u predsedu/níčku.
Festivalová porota udeľuje nasledovné festivalové ceny:
Grand Prix Nová dráma/New Drama
Hlavná cena festivalu môže byť udelená len jednej inscenácii, a to na základe porotou stanovených kritérií.
Vizuálna podoba ceny je dielom výtvarníka/čky, ktorého vyberá Hlavný usporiadateľ.
Zvláštne ceny poroty
Porota môže udeliť ľubovoľný počet zvláštnych cien.
Porota môže zvláštnu cenu udeliť ľubovoľnej zložke (napr. za hudbu, za svetelný dizajn, herecký výkon a pod.).
Vizuálna podoba ceny je dielom výtvarníka/čky, ktorého vyberá Hlavný usporiadateľ.
4. Jedna inscenácia môže byť odmenená i viacerými festivalovými cenami, ak tak rozhodne festivalová porota.
Porota udeľuje vyššie uvedené ceny na základe konsenzuálneho rozhodnutia všetkých členov.
Na základe hlasovania divákov udeľuje Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy Cenu bratislavského diváka. Hlasovanie divákov zabezpečuje Hlavný usporiadateľ festivalu.
Hlasy sa počítajú na základe vzorca, ktorý určuje Hlavný usporiadateľ. Vzorec zohľadňuje veľkosť sály (kapacitu), naplnenosť a počet odovzdaných hlasovacích lístkov.
V prípade rovnosti hlasov rozhoduje počet negatívnych hlasov.
Vecnú cenu vyberie, zabezpečí a venuje Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy.
Cenu študentskej poroty udeľujú členovia/ky Seminára mladej kritiky vybraní z radov študentstva vysokých škôl umeleckého a humanitného zamerania zo Slovenska a zahraničia, ktorých počas trvania festivalu odborne koordinuje prizvaný/á profesionálny/a kritik/čka alebo teatrológ/ička.
Členovia/ky študentskej poroty udeľujú cenu na základe konsenzuálneho rozhodnutia všetkých členov/iek, a to pod odborným dohľadom lektora/ky.
O výtvarnej či vecnej podobe Ceny študentskej poroty rozhoduje Hlavný usporiadateľ festivalu.
Festivalové ceny sa odovzdávajú počas záverečného ceremoniálu festivalu. Grand Prix Nová dráma/New Drama udeľuje predseda/níčka odbornej poroty, Cenu bratislavského diváka odovzdáva Primátor/ka hlavného mesta SR Bratislavy alebo zástupca/kyňa Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy, Cenu študentskej poroty odovzdávajú členovia/ky Seminára mladej kritiky.
Článok V.
Záverečné ustanovenia
Štatút sa uzatvára na dobu neurčitú.
Štatút nadobúda platnosť a účinnosť dňom podpisu uvedeného dokumentu.
Divadelný ústav ako Hlavný usporiadateľ festivalu má právo na doplnenia a zmeny festivalového štatútu, ktoré budú riadne zapracované do novej podoby štatútu.
Štatút je uverejnený na oficiálnom webovom sídle festivalu www.novadrama.sk.
Štatút vypracováva Hlavný usporiadateľ festivalu.
V Bratislave, dňa 1. 12. 2023
doc. Mgr. art. Vladislava Fekete, ArtD.
riaditeľka Divadelného ústavu