Súčasná sloboda a nová kríza divadla medzi ideologickým extrémizmom a kultúrou vymazávania
Súčasná sloboda a nová kríza divadla medzi ideologickým extrémizmom a kultúrou vymazávania
Medzinárodná konferencia
Divadelný ústav v Bratislave – Slovenské centrum Medzinárodného divadelného inštitútu (ITI) pod patronátom Medzinárodného divadelného inštitútu (ITI Worldwide)
19. – 20. máj 2022
V súčasnosti slobodu divadla ohrozujú nielen extrémistické ideológie, ale aj rôzne mutácie aktuálneho verejného diskurzu. V Európe, ako aj v iných regiónoch, naberá ideologický extrémizmus na sile. Popritom sa šíri aj tzv. „cancel culture“ alebo kultúra vymazávania, ktorá je často považovaná za vyvrcholenie očistného procesu, ktorý postupne obmedzuje právo jednotlivca na prejavovanie svojich názorov. Ide však o príhodnú odpoveď na staré i nové vlny rasizmu a xenofóbie. Bezpochyby ide o nevyhnutnosť, keďže čelíme intolerancii a extrémizmu, o akýsi obranný mechanizmus, ktorého cieľom je zabrániť nielen nenávistným prejavom, ale nenávisti ako takej. Napriek tomu sú však dôsledky takéhoto prístupu stále problematickejšie, a to najmä pre umenie.
Aká je teda aktuálna situácia v divadle, aká je jeho pozícia medzi dvoma prúdmi, ktorým musí simultánne odolávať – medzi vzostupom ideologického extrémizmu a rozhorčením z kultúry vymazávania? Ako môže divadlo zostať verné svojmu poslaniu podporovať slobodu, poslaniu, ktoré získalo počas svojej dlhej tradície, a pritom naďalej plniť svoju úlohu nastavovať svetu zrkadlo? Je celkom možné, že pôjde o najväčšiu výzvu, s ktorou sa budú musieť dramatici, režiséri a herci vyrovnať v kontexte dnešnej polarizovanej spoločnosti a sociálnej nejednotnosti. Dokáže si divadelná komunita zachovať slobodu myslenia a prejavu ako svoju hlavnú cnosť?
Konferencia si kladie za cieľ otvoriť diskusiu o novej kríze v divadle, ktorá sa týka nebezpečenstva extrémizmu a hrozieb kultúry vymazávania. Na príkladoch, ktoré ilustrujú obidve uvedené kategórie (napr. škandály, ktoré vyvolalo dielo Rodriga Garciu Golgotha Picnic, alebo debata okolo spolupráce Roberta Lepagea a Ariane Mnouchkinovej pre projekt Kanata), sa bude skúmať stále ten istý a rovnako relevantný vzťah medzi divadlom a slobodou, ktorý zostáva jednou z najnaliehavejších otázok dneška.
Octavian Saiu
-----
Program konferencie:
PIATOK 19. MÁJA
10.30 – 11.00
◾ Divadlo na pomedzí škandálu a cenzúry (krátka komparatívna štúdia)
Sasho Ognenovski, PhD., Asociácia PERUN ARTIS a Macedónska vedecká asociácia – Bitola, Severné Macedónsko
11.00 – 11.30
◾ Cenzúra v indickom divadle (od koloniálnej éry po súčasné divadlo)
Dr. Dani Karmakar, hosťujúci lektor, Katedra drámy Univerzity Rabindra Bharati, Kalkata, India
11.30 – 12.00
◾ Koniec divadla ako test slobody
Dr. Bogdan Mihai Florea, profesionálny herec a začínajúci výskumník, čerstvý držiteľ titulu PhD. v divadelných štúdiách na Univerzite v Bristole, Veľká Británia
12.00 – 12.30
◾ „Keď skončí publikum”
Richard Pettifer, režisér, kritik a divadelný teoretik, umelecký riaditeľ festivalu Faki, Austrália/Nemecko
12.30 – 13.00
Diskusia
13.00 – 14.00
Obedná pauza
14.00 – 14.30
◾ Ideologické výzvy a tvorivé odpovede v súčasnom divadle
Herbert Chibvongodze, historik umenia, fotograf a tvorivý riaditeľ, Zimbabwe
14.30 – 15.00
◾ Iba štyri predstavenia: prípad národnej klasickej drámy a (auto)cenzúra
Tamás Jászay, PhD., vedúci odborný asistent, Katedra komparatistiky Fakulty humanitných a spoločenských vied, Univerzita v Szegede, Maďarsko
15.00 – 15.30
◾ Nové kontexty kritického pohľadu v kanadskom divadle
prof. Stephen Hunt, divadelný a tanečný kritik, autor a pedagóg na Univerzite v Britskej Kolumbii, Kanada
15.30 – 16.00
Diskusia