Franz Schubert – Peter Mazalán: Schwanengesang D957/Labutia pieseň
Štúdio 12
Franz Schubert – Peter Mazalán: Schwanengesang D957/Labutia pieseň
Koncept a réžia: Peter Mazalán
V projekte Schwanengesang D957/Labutia pieseň režisér a operný spevák Peter Mazalán pokračuje vo svojom tvorivom prístupe – prostredníctvom autorskej interpretácie vybraného piesňového cyklu reflektuje chorobu, ktorá je ešte stále tabu – rakovinu. Neostáva však len pri osvete, ale prináša aj nádej. Citlivé poetické obrazy presahujú ťaživosť témy a sú až akýmsi svetlom podpory a vnútornej ľudskej sily nevzdať sa, prítomným už v Schubertovom diele. Mazalán našiel pre takmer dvestoročnú hudobnú kompozíciu analógiu v súčasnom svete, pričom libreto doplnil textami Jany Bodnárovej. Dielo je koncipované do dvoch častí – sólového koncertu Petra Mazalána a performatívnej časti o žene s onkologickou diagnózou. Práve táto časť je poetickým opisom jej vnútorného prežívania, ktoré interpretujú herečky Táňa Pauhofová a Jana Oľhová, ako aj autentické i štylizované videozábery.
koncept, réžia, scéna, spev Peter Mazalán dramaturgia Robert Bayer hudba Franz Schubert texty Ludwig Rellstab, Heinrich Heine, Jana Bodnárová klavír Peter Pažický svetlo Ján Ptačin projekcia Jozef Čabo sound art Dalibor Kocian – Stroon video Peter Fröhlich, Jakub Gulyás vizuál Matej Lacko účinkujú Peter Mazalán, Peter Pažický, Jana Oľhová, Táňa Pauhofová
premiéra: 17. a 18. apríl 2024, v priestore kinosály SNG, Bratislava
Franz Schubert (1797 – 1828)
Narodil sa do chudobnej učiteľskej rodiny ako trináste zo šestnástich detí. Pre svoj hlas sa stal študentom cisárskeho konviktu a členom chlapčenského zboru, vďaka čomu sa mu podarilo získať a prehlbovať svoje hudobné vzdelanie aj lekciami u Antonia Salieriho. Celý život prežil ubytovaný u rôznych priateľov, vďaka ktorých pohostinnosti sa nemusel starať o obživu a mohol sa venovať skladateľskej činnosti. Počas jeho života sa mu nedostalo príliš veľkého uznania a takisto sa mu podarilo vydať len veľmi malú časť svojho diela. Zložil asi šesťsto piesní – napríklad Erlkönig (Kráľ duchov) či piesňové cykly Die schöne Müllerin (Krásna mlynárka), Schwanengesang (Labutia pieseň) a Winterreise (Zimná cesta).
Peter Mazalán (1984)
Vyštudoval operný spev na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Okrem hudobného vzdelania absolvoval tiež divadelnú scénografiu na DF VŠMU a doktorát získal na Fakulte architektúry STU. Jeho spevácko-interpretačná umelecká prax zahŕňa účinkovanie v mnohých operných divadlách (Stadttheater Klagenfurt, Opernhaus Kiel, Slovenské národné divadlo, Národní divadlo moravskoslezské, Národní divadlo Brno), no medzi najvýznamnejšie patrí jeho pôsobenie v Bayerische Staatsoper v Mníchove. Mazalána je možné počuť aj ako koncertného umelca. Je laureátom viacerých medzinárodných speváckych súťaží. V súčasnosti sa venuje aj autorským intermediálnym projektom, ktoré prepájajú klasickú piesňovú a koncertnú literatúru s aktuálnymi divadelnými, performatívnymi a výtvarnými technikami.
Foto: Michal Líner