hlavný obrázok
galéria

15. 5. 16:30
(60 minút)

Kultúrne centrum P*AKT

Magdaléna Žiaková, Juraj Mydla, Ema Benčíková, Anka Sedlačková: Život, zázraky, extázy a zjavenia blahoslavenej panny, sestry Juany de la Cruz

Batyskaf

Magdaléna Žiaková, Juraj Mydla, Ema Benčíková, Anka Sedlačková: Život, zázraky, extázy a zjavenia blahoslavenej panny, sestry Juany de la Cruz
Inscenačný tím: Magdaléna Žiaková, Juraj Mydla, Ema Benčíková, Anka Sedlačková, Jakub Ťapucha, Ivo Dobrovodský, Verona Stepanović, Petra Balíková

 

Komorná inscenácia skúma prostredníctvom príbehu stredovekej mystičky Juany de la Cruz (a aj na príklade ďalších historických náboženských postáv) otázku prekračovania kategórie rodu, ale i duchovnú skúsenosť či dobové spoločenské konvencie. Sestra Juana bola abatišou Tretieho františkánskeho rádu a žila na prelome 15. a 16. storočia v zlatej ére španielskeho mysticizmu. Keď ju rodina nútila do manželstva, rozhodla sa utiecť a naplno sa oddať kláštornému životu. Podľa legendy bola mystička v lone svojej matky pôvodne mužom, ale Boh ju na žiadosť Márie zmenil na ženu. Tvorivý tím prináša vizuálne silné pohybové mystérium s odbornými komentármi. Minimalistická scéna, práca s textom, hlasom a kresťanskými symbolmi reflektuje duchovný zápas o identitu. Inscenácia ponúka podnetné paralely medzi históriou a súčasnosťou, pričom tematizuje transrodovosť, náboženské konvencie aj rolu žien v cirkvi.

inscenačný tím Magdaléna Žiaková, Juraj Mydla, Ema Benčíková, Anka Sedlačková hlasy v nahrávkach Kata Gurová, Anka Sedlačková, Ema Benčíková svetelný dizajn a technická spolupráca Jakub Ťapucha zobrazenie Anka Sedlačková

premiéra: 27. marec 2024, Batyskaf, kultúrne centrum P*AKT, Bratislava

 

Magdaléna Žiaková (1994)

Vyštudovala divadelnú dramaturgiu na DF VŠMU. Absolvovala jeden semester v rámci Erasmus+ v Krakove a workshop o devising theatre v divadle Nowy Teatr so Sodjou Lotker a Wojtekom Ziemilskim. Momentálne pracuje pre Divadlo LUDUS v Bratislave, ktoré sa zameriava na dospievajúce publikum, a v ňom vytvára najmä materiály k inscenáciám, lektorské úvody a prednášky. Napísala dizertačnú prácu Inšpirácie videohrami v divadle a videohry preniesla na javisko v Playformance: Walkthrough. Tvorila spoločne so súborom Asfd divadlo ašttnnkorazd fildj.

Juraj Mydla (1994)

Štúdium absolvoval na Katedre intermédií na VŠVU v ateliéri Ilony Németh. Bol členom zoskupenia Asfd divadlo ašttnnkorazd fildj, spolupracoval s viacerými subjektmi nezriaďovaného divadla na Slovensku, prevažne v práci s videom. Dlhodobo pôsobil ako člen performatívneho zoskupenia Marína Abramovič Po Sebe Neupratuje. Momentálne ako umelec a kultúrny pracovník pôsobí v Bratislave.

Ema Benčíková (1998)

Vyštudovala divadelnú réžiu na VŠMU, publikovala recenzie, rozhovory a eseje v časopisoch Kapitál, A2, Glosolália, Flash Art CZ/SK. Jej inscenácie sa hrali v divadlách Ticho a spol. a P*AKT a na festivaloch Fokus – Pokus a Kiosk. V rokoch 2019 – 2023 rozvíjala metodológiu nehierarchickej tvorby v divadelnom družstve Dočasný kolektív a postupy neurodivergentného inscenovania v divadle Stopy snov. Ako aktivistka sa podieľala na priamych akciách v hnutiach Limity jsme my, Ende Gelände a Bod obratu. Ako kurátorka spolupracovala s viedenskou galériou Kunsthalle Exnergasse a momentálne pripravuje výstavu v Ľubľane v Galérii Škuc. Na viedenskej Akademie der bildenden Künste sa venuje umeleckému výskumu kritickej fenomenológie nenormatívneho vtelenia. Pracuje ako opatrovateľka ľudí so zdravotným znevýhodnením.

Anka Sedlačková (1962)

Je tanečná pedagogička, choreografka a performerka. Vyštudovala odbor tanečnej pedagogiky na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Zúčastnila sa na viacerých tvorivých stážach a projektoch v USA, kde absolvovala Fulbrightovo štipendium. Pôsobí ako tanečná pedagogička na Katedre tanečnej tvorby VŠMU. V súčasnosti sa venuje nezávislej tanečnej tvorbe a performancii.

 

Batyskaf

Batyskaf je kultúrna multižánrová platforma, ktorá vznikla v roku 2015 v Bratislave. Organizačne a dramaturgicky podporuje vznik mladého progresívneho umenia v Bratislave a spolupodieľa sa na tvorbe interdisciplinárnych a site-specific podujatí a projektov. Spolu s divadelným zoskupením Gaffa a Divadlom Nomantinels vytvorili kultúrne centrum P*AKT zamerané na performatívne, vizuálne, hudobné a queer umenie, ako aj na inklúziu, vzdelávanie a rozvoj komunity.

Foto: Natália Zajačiková