hlavný obrázok
galéria

13. 5. 10:00
(90 minút)

Štúdio 12

Marina Carr – masterclass írskej dramatičky, patrónky festivalu

Patrónkou 21. ročníka festivalu Nová dráma/New Drama je svetoznáma írska dramatička Marina Carr. Jej tvorba je úzko spätá s antickou mytológiou. Počas svojej masterclass upriami pozornosť najmä na Aischylovu Oresteiu. Bude čítať ukážky zo svojej vlastnej hry Dievča na oltári (2022), ktorá je novým prerozprávaním mýtu o vzťahu Agamemnóna a Klytaimnéstry. Následnú diskusiu s autorkou moderuje divadelná kritička a klasická filologička Alexandra Rychtarčíková.

Súčasťou podujatia je aj uvedenie publikácie s novými prekladmi hier Mariny Carr Láska a lúčenie. Divadelné hry, ktoré vydáva Divadelný ústav.  

 

Marina Carr

Marina Carr sa narodila v roku 1964. Vyrástla v írskom grófstve Offaly. Vyššie vzdelanie dosiahla na University College Dublin a divadlu sa dodnes venuje v rámci svojej publikačnej a tvorivej činnosti. Pochádza z tvorivej rodiny, jej otec Hugh Carr sám pôsobil ako populárny dramatik a jej mama Maura Eibhlín Breathnach bola poetka. Marina Carr vyučovala na amerických univerzitách Villanova a Princeton a v súčasnosti pôsobí ako docentka na Dublin City University, kde okrem iného vedie kurzy tvorivého písania. Získala niekoľko ocenení vrátane Ceny Susan Smith Blackburn, Ceny Macaulay Fellowship, Ceny E. M. Forstera, udeľovanej Americkou akadémiou umení a vied, a Ceny Donalda Windhama a Sandyho Campbella. V súčasnosti žije v Dubline spolu s manželom a štyrmi deťmi.

Jej tvorba zahŕňa viac ako dvadsať divadelných hier, z ktorých mnohé zažili úspech nielen na domácich javiskách, ale aj v širokom zahraničí a dočkali sa prekladov do mnohých svetových jazykov. Je tiež členkou spolku Aosdána, združujúceho umelkyne a umelcov, ktorí sa zásadným spôsobom zaslúžili o rozvoj a šírenie írskeho umenia. Vo svojej dramatickej tvorbe sa zameriava hlavne na úlohu pamäti, histórie a rodiny v prežívaní človeka, pričom svoje postavy situuje predovšetkým do prostredia írskeho vidieka. Preslávila sa najmä svojou midlandskou trilógiou, ktorá zahŕňa hry The Mai, Portia Coughlan By the Bog of Cats.

Marina Carr stále aktívne tvorí a jej hry sú uvádzané v írskom národnom divadle Abbey Theatre. V roku 2024 mali premiéru hneď dve, Audrey or Sorrow, ktorú nájdete aj v tejto antológii, The Boy, ktorá je súčasným írskym prerozprávaním trojice Sofoklových tragédií – Kráľ Oidipus, Oidipus na KolóneAntigona.

 

VIAC O PUBLIKÁCII 

Marina Carr: Láska a lúčenie. Divadelné hry

Marina Carr je dramatičkou s nezameniteľným rukopisom. Vo svojich dielach často využíva symboliku a mytológiu, pričom kladie dôraz na psychologickú hĺbku postáv a ich vnútorné konflikty. Jej príbehy skúmajú generačné traumy a deštruktívne rodinné vzorce, najmä cez silné ženské postavy. Carr spochybňuje tradičné vnímanie materstva v írskej spoločnosti, pričom odhaľuje rozdiely medzi spoločenskými očakávaniami a realitou.

V hre Portia Coughlanová sa zaoberá osudom ženy, ktorá je posadnutá mŕtvym bratom a nedokáže sa vyrovnať s minulosťou. Neustále sa vracia k spomienkam na minulosť, čím sa stáva neschopnou žiť v prítomnosti. V hre Audrey či žiaľ dramatička zobrazuje rodinu, ktorá sa vyrovnáva so smrťou detí, pričom smrť v tejto hre nadobúda silu aktívne formovať životy pozostalých. Mapa Argentíny predstavuje priestor, v ktorom autorka prepája absurdné prvky s realistickými formami a prostredníctvom nich sa zaoberá témami identity, pamäti, straty milovaných osôb.

Divadelné hry preložili Zuzana Vajdičková, Ivan Lacko a Tomáš Eštok, ktorý je zároveň autorom odbornej úvodnej štúdie Marina Carr – Hlasy mŕtvych v ušiach žijúcich.

Edícia Nová dráma/New Drama

Prvé vydanie

Divadelný ústav, 2025

 

Súpis inscenácií hier Mariny Carr uvedených v slovenských divadlách:

Portia Coughlanová

Divadlo Andreja Bagara v Nitre

premiéra: 19. 1. 2007

réžia: Michal Vajdička

 

Hekuba

Slovenské komorné divadlo Martin

premiéra: 17. 2. 2023

réžia: Lukáš Brutovský

(Bližšie informácie: www.etheatre.sk)

Foto: Yousef Khanfar